8 قانون طلایی برای طراحی بهتر رابط کاربری

امروزه کسب و کار اینترنتی و طراحی وب سایت، رمز موفقیت و گسترش یک سایت موفق، شناسایی قابلیت هایی است که کاربران از شما درخواست می کنند و این امر توسط طراحی رابط کاربری و تجربه بصری امکان پذیر می باشد.

متخصصان در زمینه طراحی رابط کاربری، با طراحی  اپلیکیشن یا برنامه های وب  نیازهای یک سایت خاص و یا نیازهای صنعت شما را برآورده می کنند.  

ممکن است بارها برایتان پیش آمده باشد وارد سایتی شده اید و در نگاه اول متوجه ظاهر شلوغ، گیج کننده ونا مرتب که اصول و استانداردهای طراحی و پیاده سازی آن رعایت نشده است شده اید. شما به طور ناخودآگاه از آن وب‌سایت خارج می شوید و به سایت دیگری برای دریافت خدماتتون می روید.

اما اگرشکل و ساختار  وب‌سایتی بتواند در چند ثانیه اول توجه شما را به خود جلب کند، قطعا شما بیشتر در آن سایت میمانید و از خدمات و مطالب آن استفاده می کنید ، پس فهمیدیم که برای طراحی رابط کاربری سایت، باید نکات مهم و اصولی را در نظر بگیریم. از جمله این موارد میتوان به  موارد زیر اشاره کرد.

8 نکته طلایی

1.برای ثبات آن تلاش کنید.(Strive for consistency)

اصطلاحات یکسانی باید در اعلان‌ها، منوها و صفحه‌های راهنما استفاده شود. و رنگ، طرح‌بندی، حروف بزرگ، فونت‌ها و غیره باید در سرتاسر مورد استفاده قرار گیرند. استثناها، مانند عدم تکرار رمزهای عبور، باید قابل درک و محدود باشند.

2. میانبرها  را دردسترس کاربران خود قرار دهید. (Enable frequent users to use shortcuts)

به کاربران خود اجازه دهید با حداقل کلیک به تمام قسمت های وب سایت دسترسی داشته باشند. برای انجام این کار، نه تنها باید سلسله مراتب خوبی در منو ایجاد کنید، بلکه موارد را نیز روشن کنید.

شما باید در مورد ترکیب ویژگی‌ها برای کاربران پیشرفته و برای مبتدی‌ها، به عنوان مثال، به میانبرهای صفحه کلید یا امکانات ماکرو فکر کنید. Canva که به کاربران خود اجازه می‌دهد از میانبرها برای کپی استفاده کنند.

3.بازخوردهایی با اطلاعات مفید نشان دهید(Offer informative feedback)

برای هر اقدام کاربر، باید یک بازخورد رابط وجود داشته باشد. برای اقدامات مکرر و جزئی، پاسخ می تواند کم باشد، در حالی که برای اقدامات نادر و عمده، پاسخ باید قابل توجه تر باشد. شما باید در هر مرحله از فرایندی که کاربر در آن قرار دارد به او در مورد اتفاقی که در حال افتادن است آگاهی دهید. این بازخوردها باید با معنی، مرتبط و واضح باشند.

4.فرآیندها را طوری طراحی کنید که ابتدا وسط و پایان آن ها مشخص باشد. (Design dialog to yield closure)

وقتی یک فرآیند کامل می شود بهتر است فیدبکی از آن به کاربر داده شود تا کاربر احساس راحتی کند و همین طور گزینه‌های بعدی برای ادامه مشخص باشد. به عنوان مثال وب‌سایت‌های تجارت الکترونیک، کاربران را از انتخاب محصولات به صندوق پرداخت منتقل می‌کنند و با یک صفحه تأیید واضح پایان می‌دهند که معامله را کامل می‌کند.

5.مدیریت خطاها را در ساده‌ترین حالت ارائه دهید. (Offer simple error handling)

یک رابط کاربری خوب باید طوری طراحی شود که تا جای ممکن کاربر با خطا روبرو نشود. اما زمانی که خطایی رخ می دهد، سیستم شما باید به ساده ترین حالت مشکل را به کاربر اطلاع دهد و راه حل خروج از آن را نیز به او نشان دهد. به عنوان مثال کاربران در صورت وارد کردن کد پستی نامعتبر نباید مجبور به تایپ کامل فرم آدرس شوند، بلکه باید فقط برای تعمیر قسمت معیوب راهنمایی شوند. اقدامات اشتباه باید حالت رابط را بدون تغییر باقی بگذارد یا رابط باید دستورالعمل هایی را در مورد بازیابی وضعیت ارائه دهد.

6.اجازه دهید کاربرانتان به آسانی به اقدامات قبلی خود بازگردند (Permit easy reversal of actions)

فکر کنید فردی به طور تصادفی اطلاعات خود را در یک فرم چند صفحه ای اشتباهی اضافه کرده است، به او اجازه دهید به صفحه مورد نظر برگردد و اشتباه خود را تصحیح کند بدون آنکه نیازی به شروع دوباره باشد.

اشنایدرمن می گوید: “این ویژگی اضطراب را کاهش می ‌دهد، زیرا کاربران می ‌دانند که خطاها قابل بازگشت هستند و این باعث می شود گزینه ‌های نا آشنا را با خیال راحت بررسی کنند.”

7. منبع کنترل داخلی (کاربر)را حمایت کنید.( (Support internal locus of control

کاربران باتجربه به شدت مایلند این حس را داشته باشند که مسئول رابط هستند و رابط به اقدامات آنها پاسخ می دهد.آنها خواهان غافلگیری یا تغییر در رفتار آشنا نیستند و از توالی های خسته کننده در ورود داده ها، مشکل در به دست آوردن اطلاعات لازم و ناتوانی در تولید نتیجه دلخواه خود آزرده می شوند.به کاربران این قدرت را بدهید که انتخاب کنند که آیا برنامه را ادامه دهند یا از آن خارج شوند.

8.بار حافظه کوتاه مدت را کاهش دهید.(Reduce short- term memory load)

ظرفیت محدود انسان برای پردازش اطلاعات در حافظه کوتاه مدت (قاعده سرانگشتی این است که افراد می توانند “هفت به علاوه یا منهای دو تکه” اطلاعات را به خاطر بسپارند) مستلزم آن است که طراحان از رابط هایی که در آن کاربران باید اطلاعات یک نمایشگر را به خاطر بسپارند و سپس استفاده کنند اجتناب کنند. آن اطلاعات در یک نمایشگر دیگر این بدان معناست که تلفن‌های همراه نباید نیازی به وارد کردن مجدد شماره تلفن داشته باشند، مکان‌های وب‌سایت باید قابل مشاهده باقی بمانند و فرم‌های طولانی باید فشرده شوند تا در یک صفحه نمایش قرار گیرند.

این اصول اساسی باید برای هر محیطی تفسیر، اصلاح و گسترش داده شوند. آنها محدودیت های خود را دارند، اما نقطه شروع خوبی برای طراحان موبایل، دسکتاپ و وب هستند.

و در نهایت بدانید همه‌ی این موارد مجموعه ای از قوانین ساده و کارآمد هستند که به ما در تصمیم‌گیری و قضاوت کمک  می‌کنند. به آنها می‌توان به عنوان مجموعه ای از قوانین کلی به عنوان بهترین تمرینات رابط کاربری نگاه کرد. ما اینجا هستیم تا با رعایت کردن این 8 نکته طلایی در سئو بتوانید رتبه خوبی بگیرید .

در صورت هرگونه سوال یا درخواست با  مشاورین ما در شرکت دیجیتال مارکتینگ پروجیتال در ارتباط باشید.